Verbonden bouwen met het ritme van de natuur
De natuur kent veel cycli die ordening, structuur en ritme geven aan het leven op aarde. Zo kennen we het ritme van dag-nacht, zomer-winter en grotere cycli zoals het opkomen en verdwijnen van universums zoals dat onder andere bij de maya’s, het hindoeïsme en het boeddhisme beschreven staat . Het leven op aarde kent het ritme van leven en dood, slapen en waken, afzondering en verbonden zijn, doen en denken. Al deze ritmes kennen een zichtbare en een minder zichtbare kant. Door het gebouw naar de vorm van de aarde in te delen komt de mens op makkelijker in balans met zijn eigen natuur en de wereld om hem heen.
Hans denkt vanuit een wereld waarin de geestelijke (niet manifeste) wereld verbonden is met de zichtbare wereld. Als basis gebruikt hij daarbij de denkwereld vanuit zijn yoga opleiding zoals die is geworteld in de veda’s**. De mens wordt hierin gezien als verbinding tussen het onbegrensde grotere geheel en de manifeste zichtbare van de aarde.
In de lezing wordt kort ingegaan op de idealen vanuit sthapatya veda:
– De keuze van een optimale locatie voor een gebouw uitgaande van de oriëntatie en de vorm van de aarde en de natuur ter plaatse.
– Het bepalen van een Vastu: Een afgebakend georiënteerd terrein met met zijn centrum (de bahmastan)
– De ideale indeling van de vastu.
– De ideale vorm van het gebouw.
– De ideale indeling van een woning.
– De materiaalkeuze.
In de praktijk zijn weinig locaties te vinden die aan deze idealen voldoen.
Dit heeft geleid tot onderzoek naar de samenhang en principes achter de idealen.
– De kosmologie van de veda’s
– Wat is voorkant
– de kwaliteiten van de windrichtingen
– De diverse cycli van de natuur
– De elementen aarde, water, vuur, lucht en ether en hun logisch verband hier op aarde, hun functie in het lichaam en hun positionering en samenhang in een gebouw of vastu.
Aan de hand van een onderhanden project voor realisering van een ashram binnen bestaande bebouwing wordt dit nader geïllustreerd.
** De Veda’s (Sanskriet: वेद, veda, kennis) zijn de oudste en heiligste composities van het hindoeïsme. Een belangrijk deel van de Indiase filosofie, kosmologie, geneeskunde, traditionele muziek en de yoga traditie zijn gebaseerd op deze teksten. De Sthapatya Veda is de sub-veda die gaat over oerprincipes voor bouwkunst.
In 1997 kwam Hans Coppen hiermee in aanraking door een opdracht van Maharishi Mahesh Yogi om een Vedische Universiteit te ontwerpen. Hij werkte hieraan onder leiding van de faculteit Stapathya Veda van Maharishi’s Vedische Universiteit en een 14e generatie sthapaty (traditionele Indiase architect waarbij de kennis van vader op zoon wordt doorgegeven). In de daarop volgende jaren heeft hij enkele projecten met deze principes gerealiseerd en de mogelijkheid van een vedische wijk voor een woningbouwvereniging onderzocht.